Zaplať si svého číšníka aneb problém českých tuzérů

EDIT 21.10.2012, 15:35: Nechci tento článek smazat, ani ho nijak upravovat. Nepřijde mi to správné, ale přesto je mi ho líto. Zkusil jsem napsat něco, jako omluvu – budu rád, když si ji přečtete. Děkuji. http://www.barkteryneexistuje.cz/282/zpoved-namysleneho-blazna/

 

Pomalu vstupujeme do třetího týdne zkušebního provozu, a tak jsem se rozhodl napsat o problému, který mne poslední dny trápí. Možná to bude trochu kontroverzní text a já jej s nikým z našeho Barového týmu, ani s Andrejem, nekonzultoval. Proto budu teď psát čistě za sebe. Za Honzu Vlachynského, který je v Baru každý den až do zavíračky a vidí své lidi padat na hubu ve čtyři ráno, jenom aby splnili první a poslední přání každého zákazníka. Za Honzu Vlachynského, který po nich tvrdě vyžaduje, aby to přesně takto dělali. Aby se usmívali. Aby byli milí. Aby byli jiní, než je u nás běžné.

Budu mluvit za někoho, kdo by byl rád, aby jeho zaměstnanci byli pořádně ocenění. A kdo je pořádně nasraný, když nejsou.

Nejprve ale objasním svou pozici, jako zaměstnavatele… za prvé tedy: ano, neplatíme sami hodně. Platíme možná standard, který je běžný v brněnských kavárnách a hospodách, ale rozhodně to není hodně. Kdo kdy dělal v nějakém podniku, určitě ví, o čem mluvím. Na druhou stranu, a toho jste si možná všimli, pokud jste k nám někdy zavítali, máme v jednu chvíli v Baru víc lidí, než je obvyklé. Je to jednoduché, snažíme se dělat všechno proto, aby Váš číšník či barman měl zkrátka dost času na to s Vámi probrat vše potřebné. Aby byl přesně tím, čím má být – hostitelem. Proto je voda zadarmo, proto Vám umícháme i drinky, které u nás nikdo před Vámi neměl, a vybereme přesně ten správný rum, který Vám bude sedět.

Jasně, máme v tom všem rezervy. Ne vždycky všichni všechno ví, ne vždy jsme tak rychlí, jak bychom chtěli, ne vždy se nám všechno povede. Ale stejně – a to je vlastně důvodem, proč jsem se vůbec odvážil tohle napsat – mi velká část z Vás, našich hostů, říká, že obsluha je skvělá. Že se krásně usmívá. Že jste něco takového ještě nezažili.

Ale slovy to ocenění často končí.

Když jsem nad tímhle vším minulé ráno před spaním přemýšlel, konečně mi to docvaklo. Jasně, že máme v ČR strašné služby, když ty dobré neumíme – a nebo nechceme – ocenit! A jedna část toho ocenění prostě je a bude finanční, vždyť je to přeci práce, ne? Říká se, že v americe mají tak dobré služby proto, že většina lidí někdy, třeba za studií, ve službách dělala. A později, jako zákazníci, právě proto umí ocenit dobré barmany a číšníky. Nebo trafikanty, to je úplně jedno. Možná bychom potřebovali víc barů a kaváren, které budou zaměstnávat studenty, kdovi.

Nikdo z mých zaměstnanců si takovým způsobem nestěžoval. Ještě pořád je to baví z idealismu, zdá se. Jediné co vidím je, že to takto dlouho nevydrží. Tohle časem prostě časem musí vést k průměrnosti. Jasně, když to jinak nepůjde, tak jim přidám. Klidně dvojnásobek, zaslouží si to. Ale tak nějak bláhově jsem doufal, že to bude trochu jinak. Tak, jak je právě v těch skvělých podnicích, ze kterých jsme si brali inspiraci, zvykem.

 

P.S.: Když platíte 448 Kč, nenechávejte 450. To není dýško. To je výsměch.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*